چشمان خود را برای دیدن انبوهی از خشونت، خون، اعضای قطعشده، دلوروده، ستون فقراتی ازجادرآمده، بدنهایی از وسط نصف شده، جمجمههای خردشده، چشمهایی از حدقه بیرون زده، قلبهایی از سینه درآمده و سرهای بریدهشده آماده کنید. از اولین روزی که سبک Fighting به دنیای گیم معرفی شد بازیهای بسیار زیادی در این عرصه سعی در رقابت و پیشی گرفتن از یکدیگر داشتند و عناوینی با سبک و سیاق مخصوص شرقی همچون Tekken و Street Fighters جای پای خود را در این ژانر محکم کردند؛ اما این تا وقتی بود که هنوز گیمر ها با بازیای به نام Mortal Kombat آشنا نشده بودند. بازیای که یکتنه به رقابت با تمامی رقیبان خود در این سبک پرداخت و تکتک آنها را کنار زد و با هر نسخه برگ برندهی جدیدی رو میکرد. این سری از اولین نسخهی خود به خشونت بیحدوحصر خود معروف شد که رسانهها و منتقدین سعی در کوبیدن این خودپرداخت و محکوم کردن آن داشتند؛ اما زور هیچکدامشان به سیل طرفداران و دوستداران این خودپرداخت نرسید و پا پس کشیدند و از آن لحظه تا به حالا این خشونت چاشنی این سری و بخشی جداییناپذیر از آن شده است. اما برای این نسخه باید اینگونه بگوییم که اگر تمامی خشونتها و حرکات مخصوص بازی اعم از Fatality و Brutality و X ray و حتی Babalityهای موجود در تمــــــــــــــــــام سریهای عرضهشده تا قبل از این نسخه را کنار هم بگذاریم، تمام آنها با خشونت این نسخه برابری میکند. یعنی یکی در برابر همه. نسخهای که عطش طرفدارانش به خون و خونریزی را برطرف کرد و نشان داد که هیچوقت ایدههای جدیدشان به پایان نمیرسد و درست زمانی که فکر میکنید دیگر سورپرایزی نمانده، سازندگان با نوآوریهای خود مجدداً انگشتبهدهانتان میکنند. Mortal Kombat یک نماد برای بازیهای ویدئویی، عضوی ثابت در ژانر فایتینگ و سقفی برای حد آخر خشونت در بازیهای ویدئویی هست.
همانطور که گفتم ممکن است به دیدن حمام خونی که حین مبارزات به پا میشود و دلورودهای که مبارزان بین یکدیگر ردوبدل میکنند عادت کنید. اما زیر لایههای خون و تکههای گوشت و استخوانهای خردشده نیز یک بازی Fighting بسیار خوشساخت و پر جزییات نهفته شده است که آماده است از لحظهی اولی که کنترل را به دست گرفتید شمارا شیفته و میخکوب خود کند.
میشود گفت که اگر قبل از این نسخه، Mortal Kombat 9 و یا Injustice را بازی کرده باشید، بافرم MKX آشنایی دارید. یعنی با کاراکترهایی 3D که با سرعتی بالا و بدون تأمل با یکدیگر در محیطی کاملاً پویا و پر جزییات 2D، به مبارزه میپردازند. مبارزاتی که مملو از Combo هایی پرزرقوبرق، صدها Super move کشنده و حرکات X-ray استخوانشکنی که با اجرای آنها برای چندین بار اول کاملاً احساس درد را در وجود خود حس میکنید. واقعاً خلاقیت سازندگان در طراحی X-Ray ها ستودنی است. میتوان بهجرئت گفت که X-ray Moveها در برابر Fatality ها کم نمیآورند و بهنوبهی خودشان خشونتی غیرقابلتوصیف، به گیمر ارائه میدهند. ممکن است حرکت جانبی کاراکترها و Block کردن حملات توسط یک دکمهی خاص (بهجای عقب رفتن برای Block کردن) نیز برای Street Fighter بازها ابتدا کمی سخت و عجیب به نظر برسد اما هرگونه ناخوشایندی و حس غریبی در این بازی چه برای کسانی که از بازی فایتینگ دیگری به MKX آمدهاند و چه کسانی که برای اولین بار دست به MKX زدهاند، پس از چند دست بازی کردن و سر زدن به بخش Tutorial و چند بار pause کردن هنگام مبارزه برای مشاهدهی Combo ها و Special Move هایی که روبروی چشمتان قرار میگیرد نیز، کاملاً از بین میرود و با سبک و سیاق آن آشنا میشوید و میتوانید برای تازهواردها شاخ و شانه بکشید، فقط بدانید که گیمر هایی باتجربهتر از شما هم حضور دارند که در بخش آنلاین چشمتان به جمالشان روشن میشود.
پسازآن که به سبک کلی مبارزات عادت کردید میبایست با بخشی سختتر مواجه شوید. حال شما باید مبارز موردعلاقه و مناسب خودتان را انتخاب کنید. ممکن است در ابتدا این جمله خیلی ساده به نظر برسد و با خود بگویید که هیچگونه سختیای در این کار وجود ندارد و راحت Fighter خودم را انتخاب میکنم. اگر این جمله قبل از سال 2015 و قبل از عرضهی این بازی زده میشد، کاملاً حق با شما میبود، اما باعرضهی MKX و با تشکر از سازندگان و طراحانی که وقت خود را صرف این ویژگی فوقالعاده کردهاند، شما با انتخاب هر Fighter میتوانید از بین سه سبک مبارزهی تعیینشده برای Fighter یکی را انتخاب کرده و هرکدام که باب میلتان بود را استفاده کنید. من بهشخصه سرم از اینهمه انتخاب سوت میکشد. در ابتدا لازم به ذکر است که بدانید هر یک از سبکهای مبارزه و یا Variation های انتخابی نیز کاملاً با دو Variation دیگر متفاوت است. هر سبک Combo و Super move های مخصوص خودش را دارد و هرکدام از آنها بر روی یکی از ویژگیهای Fighter نیز تمرکز میکند. حال بیایید یک حساب سرانگشتی ساده بکنیم. هر یک از کاراکترهای موجود بر روی دیسک (دقت کنید که گفتم روی دیسک و حتی اسمی از کاراکترهایی که قرار است با DLC های بعدی معرفی شوند نزدهام حتی GORO که مخصوص کسانی است که بازی را پیشخرید کردهاند) نیز 3 سبک متفاوت در مبارزه دارند و این یعنی 24 ضربدر 3 که میشود 72 سبک کاملاً متمایز و منحصربهفرد، هر یک از این سبکها نیز دارای Super move هایی منحصر به خود همان سبک هستند که برای هر کاراکتر حداقل 5 Super Move تعریفشده است. مجدداً باهم حساب میکنیم.72 ضربدر 5 که میشود 360... چند دقیقه سکوت!
سخاوت سازندگان در ایجاد محتوای جدید و زحمتی که به خرج دادهاند واقعاً قابلستایش است. تا قبل از MKX هیچکس چنین انتظاری را از یک بازی Fighting نداشت و همه به دنبال این بودند که تعداد Fighter های خود را بالا ببرند تا طرفداران را راضی نگهدارند؛ اما MKX نهتنها کاراکترهایی جدید معرفی کرد بلکه برای همهی کاراکترها سه سبک مبارزهی متفاوت تعبیه کرد؛ و این قدمی بسیار بزرگ برای این سبک بود و مجدداً سری MK را برتر از هر بازی Fighting دیگری کرد.
دیگر فقط دانستن اینکه میخواهید با Scorpion بازی کنید کافی نیست، در MKX باید تصمیم بگیرید که آیا میخواهید Scorpion را در Combo های مرگبارش مجهز به جفت شمشیرش بکنید یا بر روی حملات آتشین از فاصلهی دور تمرکز کنید و یا اینکه مایلید یک نوکر و نوچه از جهنم فرابخوانید تا در تمام طول مبارزه کنارتان باشد و حریفتان را به ستوه بیاورد.
این ویژگی برای بازیای که درگذشته از سنت "انتخاب کن و بپر تو بازی" پیروی میکرد، بسیار لذتبخش است.
زحمتی که در طراحی Fatalityها کشیده شده است دستکمی از Variation ها ندارد. ممکن است یک fatality خاص بر روی انواع مختلف Fighter ها جلوههای ویژهی متفاوتی را اقتضا کند. برفرض مثال وقتی scorpion با شمشیر خود صورت حریف را از وسط نصف میکند ما شاهدیم که اگر این شخص کاراکتری عادی باشد، صورتش همانطور که میبایست از وسط نصف میشود و زبان و مغز و محتویات داخل سر وی رؤیت میشود. حال اگر این کاراکتر مبارزی همچون Reptile باشد خون وی سبز رنگ هست و یا اگر Kitana باشد، بااستخوانهای فک متفاوتی و اگر Johnny cage باشد با افتادن عینک از صورت نیمهجانش نیز روبرو هستید.
شما در بخش داستانی MKX نیز صحنههای مبارزهی هیجانانگیزی همچون بخش داستانی جذاب و گیرای Mk9 خواهید دید. در کنار همهی صحنههای خالیبندی و پرهیجانش کاملاً حس درگیر بودن در داستان را به گیمر القا میکند. وقتیکه Johnny cage قبل از هر مبارزه یک تیکهی مضحک مغرورانه میپراند، لبخندی روی لبانتان میآید و وقتیکه sub zero با یک حرکتی منجمدکننده حریف را خرد میکند، از خوشحالی به وجد میآیید.
مهمتر از همه این است که داستان بازی بهمرورزمان باعث میشود که به کاراکترها وابسته شوید و به آنها اهمیت دهید. ویژگی که هیچ بخش داستانی در بازی های Fighting امروزی ارائه نمیدهند. داستان MKX در کنار تکامل کاراکترهای بازی در طول داستان و ایجاد حس وابستگی بین گیمر و کاراکترها و لحظههایی احساسی در داستان نیز، صحنههایی خندهدار نیز گنجانده است و طنز تلخ خود را نهتنها در اجرای Fatality ها بلکه در داستان هم گنجانده است. هر یک از کاراکترهای بازی به لطف صداگذاری فوقالعادهی سازندگان بازی، جان گرفتهاند و واقعاً حس تماشای یک فیلم سینمایی را به گیمر میدهد.
پسازآنکه بخش داستانی 5-6 ساعته را تمام کردید، بقیهی محتوای single player در مقایسه با بخش داستانی کم میآورند و جذابیت خاصی ندارند. مسابقات در حالت Test your luck که بهصورت شانسی و random افکتهای مضحکی همچون بالا بردن سرعت بازی، باران بمب و Stage هایی با سطح برقی نیز به مبارزات اضافه میکند، پس از چند راند بیقانونی و هرجومرج در قوانین بازی حسی کسلکننده به گیمر میدهد. همچنین صعود در برج Fighter ها در بخش Arcade بازی بهسرعت قدیمی و خستهکننده میشود، از طرفی هم مبارزات دونفرهی tag Team ایی که در Mortal kombat9 وجود داشت در این نسخه حذفشدهاند، هرچند که MKX سعی کرده است با مود Test Your Might - مینی گیمی هست فقط میبایست در زمان خاص دکمهی خاصی را بفشارید، یعنی فقط QTE- و دریافت Koin برای باز کردن محتویات Krypt اندکی گیمر را سرگرم کند. همانطور که میدانید هر یک از نسخههای MK سیلی از محتویاتی همچون concept art ها و کدهای مخفی fatality ها و costume و یا همان لباسهای ویژهی مخفیای در بخش krypt به گیمر ها ارائه میداد. اما این بار در این نسخه Krypt طراحیشده با همهی krypt ها فرق میکند و یکسر و گردن بالاتر است. Krypt بهصورت بسیار جذابی به حالت اولشخص در یک سیاهچاله هست که باید در گوشه و کنار آن پرسه بزنید و با koin هایی که با عرق جبین به دست آوردهاید محتویاتش را بازکنید. و مثل همیشه زمان بسیار زیادی میبرد تا بتوانید همهی آن هارا خریداری کنید.
ما گشتوگذار در نقشهی بسیار بزرگ Krypt و جمعآوری آیتمهای نمادین MK برای حل کردن جورچینهای نسبتاً ساده و رویارویی با هیولاهایی که در یک حرکت انتحاری و ناگهانی جلوی شما ظاهر میشوند و با سیستم QTE باید از شرشان خلاص شوید نیز، همه و همه جذاب هستند و میشود حس نبوغ سازندگان را در طراحی Krypt دید.
mortal_kombat_x__ios____ermac__render_3__by_wyruzzah-d8p0w6kحال برمیگردیم سر مسئلهی مبارزات و تکراری شدن بازی در بخش single player. اگر اندکی از این حس خستگی و تکراری شدن بازی در شما رخنه کرد بهسرعت به بخش Multiplayer سر بزنید. خوشبختانه بازیهای fighting همیشه در مقابل حریف واقعی - کنترل نشده توسط هوش مصنوعی- واقعاً لذتبخشتر است، بهویژه اگر بتوانید حریف خود را بهصورت فیزیکی در کنار خود داشته باشید. همانطور که میدانید بازیها اندکی قبل از تاریخ عرضهی جهانی روانهی بازارها میشوند و MKX هم از این قضیه مستثنی نبود. ازاینرو سرورهای بازی تا تاریخ لانچ جهانی فعال نبودند و پس از راه افتادن بخش مولتی پلیر با مشکلاتی همچون لگ داشتن و خطا در Matchmaking مواجه میشد. اما تا این تاریخ سرورها با آپدیتهایی که برای بازی آمده است بسیار بهتر شدهاند و دیگر بهسختی میشود یک مبارزهی Online را از مبارزهی Offline تشخیص داد. بخش مولتی پلیر کاملاً شمارا سرگرم میکند. با محتویاتی همچون Challenge های روزانه، هفتگی و حتی ساعتی که تمام گیمر ها سعی در انجام آن در بازهی زمانی مشخصشده دارند و همین حس رقابت رابینشان دوچندان میکند. شما در مولتی پلیر میتوانید در بخش Faction Wars از بین 5 گروه مختلف یکی را انتخاب کرده و زیر سایه و اسم آن گروه به مبارزه بپردازید و امتیازات به دست آوردهی خود را از مبارزاتی که چه در بخش single player و چه در بخش multiplayer نیز کسب میکنید، صرف بالا بردن level خودتان و faction مربوطهتان بکنید. هرگونه فعالیت شما و امتیاز گرفتنتان با Faction تان مرتبط است. در آخر هر هفته اگر faction ای که در آن فعالیت دارید در صدر جدول جهانی Ranking هفتگی باشد نیز جایزههای خاصی دریافت میکنید که اینجانب تاکنون نه شنیدهام این جایزهها چیست و نه توانستهام تجربه کنم و حتی فکر نمیکنم بتوانم تجربه کنم.. اسامی این Faction ها و رهبر هرکدام به شرح زیر هست:
White lotus که توسط Raiden رهبری میشود
Special forces که توسط Sonya Blade رهبری میشود
Black Dragon که توسط Kano رهبری میشود
Brotherhood of Shadows که توسط Quan Chi رهبری میشود
و آخر از همه Lin Kuei که پرطرفدارترین Faction تا به امروز بوده است و اکثر گیمر ها عضو این Facion هستند. شاید دلیل این امر این است که رهبر این گروه Sub-zero هست. چه دلیلی بهتر از این.
درمجموع MKX یک بازی fighting ناب و فوقالعاده جذاب و اعتیادآور است که نهتنها همهی بازیهای Fighting ای که تاکنون عرضهشدهاند را کنار زده، بلکه توانسته به بهتـــرین نسخه در فرنچایز خود تبدیل شود و چه درزمینه? ی سیستم مبارزات، چه گرافیک، چه داستان و چه Multiplayer، خود را به حد اعلی برساند و هم طرفدارانش را سربلند کند و هم گیمر هایی را که طرفدار بازیهای دیگری در این سبک بودهاند، به سمت خود بکشاند.
MKX خیلی حرفها برای توضیح بیشتر و روشن کردن محتویاتش دارد، و مهمترین آنVariation ها و هستهی سیستم مبارزاتش هست؛ زیرا که گیمر باید با آزمونوخطا و تجربه ویژگی هرکدام را به دست اورد. اگر کنسول نسل هشتمی و یا PCشبا تجهیزات قابلقبول دارید بههیچوجه در تهیهی این بازی شک نکنید زیرا در همهی ابعاد بهترین بازی Fighting عرضهشده تا به امروز است. و علاوه بر آن برای دوستانی که میخواهند روی کنسول آن را خریداری کنند، با حضور بخش مولتی پلیر کاملاً بهصرفه میباشد و تبدیل به بازیای میشود که هرگز کلکسیون بازیهایشان را ترک نمیکند.
منبع:gamefa.com
امیدوارم مفید بوده باشه
[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 94/6/5 ] [ 5:24 عصر ] [ Navid Najafi ]